torsdag 24. september 2009

Tittei

Tenkte jeg skulle dele hva jeg laget til middag i går. Vanligvis bruker jeg ikke fortelle hva jeg lager, men.. ( synes ofte det kan virke litt skrytete, men nok om det )

I går laget jeg fiskegrateng. Barna synes den er veldig god, og spiser godt av den. De har egentlig aldri hatt noe problemer med å spise fisk, og det er godt. Jeg lager den helt på slump, avhengig av hva jeg har tilgjengelig, så det blir bare ca mål.

Jeg kutter opp biter av torsk, så det dekker en ildfastform. Min er nok i størrelse middels.. Det blir ca 600 gram + med torsk.

Så koker jeg makaroni, ca et normalt kjøkkenglass (?) fylt med makaroni. Det blir kanskje 3 dl, elns. Jeg bruker fullkornspasta.. Koker den ikke helt spiseklar, men nesten. Fyller den over torsken.

Så lager jeg hvit saus.. En stor klump smør, som jeg blander med litt melk når den er smeltet. Så tilsetter jeg jevning som er maizena blandet i melk. Blander det inn i melken som er i kjelen. Heller på mer melk, så det tilsammen er blitt ca en liter melk i kjelen.. Hihi. Jeg høres jo helt forferdelig ut..

Men altså.. Når sausen er blitt veldig tykk, så tilsetter jeg tre eggeplommer. Hvittene pisker jeg og tilsetter makaronien og fisken i formen. Så strør jeg hvitløkspulver på alt sammen, og tilslutt heller jeg hele hvite sausen over i formen.
Dette er før den hvite sausen, men jeg har helt på eggehvittene.



Strør på godt med geriljemel, og setter den i ovnen på 180 grader i minst 35 min. Torsken min er rå, så den må få tid til å koke.
Her går den i ovnen.. Ser veldig lys ut, men den er bra.


Koker potetene og rasper litt gulrøtter mens det gjør seg ferdig i ovnen.

Den kan lett gjøres glutenfri, da det er et problem her i huset. Da bruker jeg selvfølgelig også maizena (liker det bedre enn hvetemel.. ) glutenfri makaroni, og rasper glutenfri knekkebrød som strøs på toppen. Det finnes glutenfritt ferdig raspegreiesak, men har aldri brukt den.
Vips!
Lar den stå og "sette" seg litt etter jeg har tatt den ut av ovnen. Ca 5-10 min, da blir den best.


Et stk hund mente det var helt grei å ligge på ryggen min. Nå liker ikke jeg å ta bilder av min bakdel, men her er henne..

Tar jeg fram pleddet er hun HELT klar for å krølle seg under det. Det har blitt en kveldsrutine.. <3

Ingen kommentarer: