onsdag 28. oktober 2009

Svømmedagen!

I dag er det onsdag *opplyser*
Og den er blitt til svømmedagen! Jentene går på svømming, men jeg liker å være med når de svømmer. Så da gjør vi det på onsdager, og jeg kan få muligheten til å se hvordan framgangen er..
Det er far som kjører de på kurset, så jeg får ikke sett de der. Skal bli med på avslutningen da!
Heldigvis kom de på samme kurs, så vi har sluppet to forskjellige tider.

I vinter ( " i  fjor")  tok vi turen til den lokale svømmehallen her, en gang vi var på besøk hos apekatten. Da hadde minste slike egg på ryggen og armringer. Hun dukket aldri under, og holdt seg helst slik at vannet kom maks til brystet.
Eldste brukte armringer, og kunne svømme litt mer, men helst ikke under vann.
Faktisk, den aller første gangen vi var i denne hallen, så satt eldste på kanten inntil de siste ti minuttene. Da fikk vi knapt henne opp av vannet. Neste gang vi besøkte apekatten, så tok vi turen dit igjen, og det ble bedre..

Men disse armringene og egga forble sittende på kroppen til tross for oppmuntring og ros fra mor. Jeg begynte å gi litt opp.. Når vi nærmet oss mai måned, og da måtte drastiske tiltak til. Jeg kjøpte dykkermaske til eldste, og når hun skjønte hun kunne SE under vann så var det gjort..
Ikke kunne hun ha på ringene heller, for da kom hun ikke under. \o/ Endelig

Det var én som kastet ringene, nå gjaldt det bare å få den andre til å bli med. Eldste kunne til nød dykke under litt, om hun lukket øynene og holdt for nesa, men minste ville overhodet ikke det. Total nekt..
Jaja, får gi henne litt mer tid da.

Så kom august, og hallen var åpen igjen. Nå var det ingen bønn. Mor nektet/glemte armeringer, og minste fikk gå uten. I et svakt øyeblikk spurte jeg henne om hun ville holde mine svømmebriller på seg og bare SE under vann. Det var jo så morsomt, og så mye spennende der. som ehh.. Fliser ? *lokke lokke lokke*

Hun tok brillene *spenning* holdt de foran øya, og bøyde hodet ned i vannet i totalt TO sekunder, maks, og løftet hodet igjen.. "Jeg så masse rart! " *sjokk og vantro* " DET VAR MORSOMT"  :o
Mor pingvinløper til skranken og får tak i et par briller som er gjenglemt, og bare på den ene lille timen så går de to sekundene til flere sekunder under vann. Hun blåser perfekt ut gjennom nesa, og tar det veldig  naturlig..

Når vi tropper opp i denne hallen nå, har alle badehetter (viktig) og svømmerbriller! Vi ser ut som DEN sporty gjengen *fniser*

Det koster litt, men det er verdt det. Jeg har ingen tro på den lille undervisningen som gis på skolen, så om vi skal få svømmedyktige barn er man nødt til å trå til.. Over en lang periode.. Enda kan jeg ikke stole på de i vannet, men de kan hoppe fra dypet, og ta seg inn til kanten. Svømme flere meter, men ikke helt trygge enda.
Ting Tar Tid,og jeg er glad jeg tar den tiden.

Også har jeg gått med frøkna hver morgen siden jeg begynte å snakke om det.. Det er utrolig deilig, og kan virkelig anbefales. Man våkner, og får frisk luft.. Bare det å gå der og se tåka som ligger over vannet, se gakk gakkene, solen som kommer opp og speiler segi vannet. Det er utrolig flott stemming. Eneste lyden som høres er lokale som banner over isen som har begynt å legge seg på rutene.
I dag så vi ( jeg og hund. I den grad hun så eller tenkte noe som helst over det)  faktisk at en sølepytt hadde frøset... Det er jammen vinteren blitt!

Ingen kommentarer: