mandag 2. november 2009

Lasagne

Dette med at ett av barna kun spiser glutenfritt har gitt meg noe hodebry. Mange av middagene jeg lager / har spist har vært glutenfrie for min mor har cøliaki, så noe har jeg fått inn med morsmelka kan man si. Men det handler ikke bare om at de skal være glutenfrie, det er det minste problemet faktisk..


Derimot er det å finne _gode_ glutenfrie oppskrifter! Som fungerer for min lommebok, for min tid og sist men, ikke minst : passer for datteren! Hun er kresen/ sær / bortskjemt av en annen verden.. Så jeg må gjøre om alle hennes gamle favoritter til gode glutenfrie alternativer.

I dag blir det altså lasagne.

Slik blir den til hos meg. Beklager de som krever nøyaktige oppskrifter.. Denne oppskriften passer for de som kan lage hvit saus alt bla.

Steker valgfritt kjøtt, bare det er deig. Ala karbonadedeig, kjøttdeig av kylling o.l. Stekes gjerne sammen med litt løk. Ca 400-500 gram kjøtt.

Når den er ferdig stekt, tilsetter jeg en boks med tomatpuré,en boks hakkede tomater ( Finner bokser med tomater som har tilsatt hvitløk og basilikum) sopp og diverse annet. Feks. gulrøtter i biter, ananas..
Sper på med litt vann så den ikke koker tørr. Lar den bare putre 10 min eller så. Tilsetter litt salt og litt sukker. ( ja, sukker.. For det balanserer ut den skarpe tomatsmaken. )

Lager hvit saus med maizennamel, melk og smør. Ca 8 dl melk. Tilsetter en håndfull ost i sausen.

Tar egnet ildfastform, begynner med ostesausen, så glutenfrie lasagneplater, ( har fått tak i fiberrike plater nå )så kjøttsaus, så hvit saus, lasagneplater osv.
Minst tre lag. drysser på litt mer ost på toppen. Steker den i ovnen på ca 180 grader, i 30 min. Lar den stå minst 10min etter jeg har tatt den ut, så den får satt seg litt.


Etter at jeg knekte denne lage-mat-selv-fra-"bunnen"-ikke-er-så-skummelt-koden, så har en hel verden åpnet seg for meg. De siste årene har jeg derfor laget mange forskjellige middager og trikset og mikset. Veldig morsomt.
Jeg liker "vanlig" mat og ikke for sært, og ikke så mye sjømat opplegg som blåskjell og sånt. :s Annet enn det spiser jeg omtrent alt.. Liker å komme meg bort fra de ferdige pakkene med alt sammen. Nå inneholder jo alt hvetemel også så er ikke så lett det der..

Mangler et godt alternativ til tomatsuppe.. Den blir liksom ikke helt slik jeg vil kjenner jeg.

:)

Ingen kommentarer: