søndag 31. august 2008

Da var det 1 år + en dag..

Siden minstemann døde.

Kl 13:17 30.08.07 ble han erklært død. Nå er det veldig mye nytt terreng som skal utforskes. Og det tror jeg går helt fint.. Jeg er sterkere enn jeg tror, sant?

Dagen begynte som jeg egentlig regnet med.. Jeg visste ikke helt om jeg skulle le eller gråte, så jeg gjorde begge deler. Jeg aner ikke hvordan jeg skal reagere, så jeg bare reagerte. Først med å være så blid så jeg fikk vondt i magen, så brukte jeg mye tid på å grave nesa i dyna og hulke, etter å ha hatt en lang tlf samtale med min mor. ( måtte jo gratulerer henne med dagen, stakkars.. )

Etter å ha fått litt trøst, og fått ut det verste, så kuunne jeg endelig lande litt.

Det som var utrolig godt nå var at jeg kunne snakke om minstemann om jeg ville, gråte om jeg ville, eller le om jeg ville. Apekatten var god å ha, da han greide alle tre tingene på engang, i kjapt tempo. Jeg føler meg litt utstabil i humøret og jeg veksler kjapt mellom sårbar og tøff.
Ikke lett å holde følge alltid.. Apekatten <3

Mamma er god å ha.. Veldig god! Hun vet at jeg trenger litt slakkere tøyler innimellom, hun forstår så godt det lar seg gjøre. Hun er der i tykt og tynt. Om jeg bare blir halvparten så god som henne, så skal jeg være fornøyd.
Hun er den som irriterer meg mest, utfordrer meg, elsker meg når jeg fortjener det minst, og ikke dømmer meg, men lar meg ta egne valg, som bare en mor kan la sitt barn gjøre.
Ikke at hun ikke sier meningen sin, for det gjør hun. Men er klok nok til å holde munn innimellom også.

Barna mine! De vakre gode barna mine, som drar meg framover i hverdagen og krever meg. Krever at jeg er tilstedet og ser de.. Det er ikke alltid så lett, men det er godt å ikke ha all fokusen på meg. Jeg har ikke mulighet til å være egoistisk, og jeg må ta noen lettvinte løsninger av og til. Det tror jeg bare er sunt!
Og det er godt de er to, for de trøster hverandre, og bruker hverandre som bare søsken kan.

Dagene framover kan vel bare bli lettere.. Føler det er en milepæle å ha nådd et årsdagen for når han døde.
Jeg går ut av en fase og inn den neste. Jeg må jo leve uten han, så jeg må innse at han er og blir borte. Nå må jeg fylle dagene så godt jeg kan med ting jeg vil, og leve livet. Carpe diem og alt det der..

Så står nok Heidi støtt og trygt, og kan være den jeg vil være. Den som lever får se..
Men slik det er nå har jeg få, men gode og nære mennesker rundt meg. Det er mange jeg ville nevnt, men jeg tror dere vet hvem dere er.

3 kommentarer:

MrsSoersdal sa...

No fair! I don't know who I am!

(kidding! kidding!)

Anita sa...

Her kommer det en klem fra ei som har fulgt med i bloggene dine dette året som har gått. Du virker som ei real, sterk og modig jente, og ei super mamma. Jeg heier på deg!!

Kine sa...

KJære Heidi...

Jeg hadde egentlig "gruet" meg til den første oppdateringen etter 1 årsdagen.. Jeg tenkte at det ville bli et innlegg så fullt av smerte, at tårene nok en gamg ville strømme.

Selvfølgelig skjønner jeg at det var grusomt, at alt kommer så veldig tilbake. Minuttene og sekundene fra den absolutt siste tiden men MInstemann.
Jeg leser også om en Heidi som er glad for å få komme forbi denne dagen, og at du på en måte er klar for å ta fatt på resten av livet.

Jeg er så glad på dine vegne at du har Apekatten hos deg. At du har en person nær deg som kan på beste vis stille opp for deg, eller bare det å være der for å holde rundt deg og lytte.
Håper denne personen vet hvor heldig han er :-)

Jeg har tenkt veldig mye på dere alle nå, på deg og på jentene dine. De har vel hatt det tøfft de også. De savner lillebroren sin..

Lys ble tent ved siden av engelen,
og tankene gikk til dere.

Jeg håper inderlig at lyse fine dager kan begynne å melde seg nå. At du bærer med deg Minstemann, lett til sinns, inn i denne nye fasen i livet ditt. Han er alltid med deg vet du...



Klem fra meg..